Projekt Freeride E se zrodil už před několika lety, ale kvůli problémům s baterií ho předběhla benzinová varianta. Po několika prototypech se ale konečně do prodeje dostává elektrická motorka, která se dokáže v mnoha ohledech vyrovnat benzinovým modelům.
Odkaz na prodejce v CR: [You must be registered and logged in to see this link.]
KTM Freeride v číslech výkon: 16kW při 4500 otáčkách točivý moment: 42 Nm od 0 otáček chlazení: kapalinou baterie: Li-ion KTM PowerPack (vyjímatelná) kapacita baterie: 2600 Wh napětí: 260V nabíjecí napětí: 230V hmotnost: 106kg vč. baterie cena: 318 000,- Kč (verze se světly)/311 000,- Kč (verze SX), cena je včetně baterie a nabíječky. cena baterie: 90 000,- Kč cena nabíječky: 22 000,- Kč
Freeride je jakýmsi volnočasovým endurem. Nemá ambice vyhrávat na závodních tratích, ale svou konstrukcí a jízdními vlastnostmi kombinuje trialovou motorku a klasické enduro. Rám i podvozek je stejný jako u benzinové verze. Vpředu najdeme upside-down vidlici od WP, stejná firma dodala i zadní tlumič. O kvalitu odpružení se tak rozhodně nemusíte bát. Rám je svařený z ocelových profilů v kombinaci s hliníkovými odlitky. To má blahodárný vliv na tuhost a hlavně váhu. V rámu je pak umístěný elektromotor s jednostupňovou převodovkou. Zadní kolo je roztáčeno klasickým řetězem. Na místě benzinového motoru a nádrže je umístěna baterie. Její demontáž trvá zhruba minutu.
KTM Freeride E - Vody se rozhodně bát nemusíte, Freeride můžete klidně celý potopit. Zajímavě řešené jsou brzdy. Ty budou vyhovovat hlavně jezdcům, kteří na elektrický freeride přesedají z kola. Obě brzdy jsou totiž umístěné na řídítkách. Na rámu najdete přepínač tří jízdních módů. Ty omezují výkon elektromotoru a můžete jimi ovlivnit nejen jízdu, ale hlavně dojezd na baterii. Ten u terénní motorky neměříme na kilometry, ale spíše na dobu jízdy.
KTM udává hodinu na plný výkon, což se nám zhruba potvrdilo. Pokud budete jezdit opravdu intenzivně, dokážete samozřejmě baterii vybít i rychleji, vše záleží na jízdním stylu. Freeride má samozřejmě i ochranný mechanismus, který po vybití baterie na 40 % přepne motor do úsporného režimu, na který ujedete zhruba deset kilometrů. Nabití baterie pak trvá zhruba dvě hodiny.
Volty místo oktanů Může se hodit Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.
Jízda na elektrické motorce je v první fázi rozhodně jednodušší než na benzinové. Odpadá tu řazení a práce se spojkou. Stačí freeride zapnout, otočit plynovou rukojetí a motorka se okamžitě dává do pohybu. Zrychlení je celkem působivé. Na svědomí ho má točivý moment elektromotoru, který je k dispozici už od nejnižších otáček. V terénu tak můžete snadno regulovat nástup výkonu a během celého testování se mi nestalo, že by se mi protočilo zadní kolo, když jsem nechtěl.
Odezva na otočení plynem je plynulá a nemusíte se bát žádné škubavé jízdy. Když ale otočíte plynem pořádně, není problém freeride třeba zvednout na zadní. I s elektromotorem a baterií si freeride udržel velmi příjemnou hmotnost 106 kg. Díky ní je motorka snadno ovladatelná a hravá.
Před uvedením na trh se hodně diskutovalo o odolnosti motorky proti vlhkosti, což je u zařízení, které pracuje s velkými proudy, poměrně důležité. V KTM samozřejmě motorku odladili dokonale, takže může být celá pod vodou, aniž by došlo k jakémukoliv problému. Teoreticky tak můžete jet i s celým strojem pod vodou. To je poměrně značná výhoda oproti benzinové konkurenci, která po pádu do vody může nasát vodu do motoru. Při brodění navíc vodu neznečistíte olejem nebo palivem.
Freeride E je velmi zajímavá alternativa ke klasické terénní motorce. Do ruky snadno padne začátečníkům, ale i zkušenějším jezdcům. Cena kompletu je sice 318 000 včetně nabíječky a baterie, ale samotný provoz je pak velmi levný a stroj je prakticky bezúdržbový. Doba nabíjení a výdrže baterie už je také vhodná pro běžný provoz.
Pořád jde ale spíše o stroj, na kterém si zajedete potrénovat do lomu, nebo na endurovou trať, na dlouhé výlety zatím baterie bohužel nestačí. Díky nízkému hluku a nulovým emisím by také mohl být lépe přijat nemotoristickou veřejností. I když se jedná o elektrickou motorku, stále jde o motorové vozidlo, na které se vztahují stejné předpisy jako na benzinové stroje.
Autoři: pro iDNES.cz , Matěj Oliva, motodeník.cz Zdroj: [You must be registered and logged in to see this link.]
KTM FREERIDE E je nehlučný terénní velmi snadno ovladatelný elektromotocykl. Lehký, poddajný a výkonný!
Hmotnost motocyklu nepřesahuje váhu stroje se spalovacím motorem. Výměnná baterie vážící 27 kg je snadno vyměnitelná po odklopení sedla motocyklu. Dobíjet lze též přímo na stroji.
Kapacita umožňuje jízdu 30 – 45 minut. Spuštění stroje poskytuje kolíbkový spínač na pravé straně řidítek. Na středu rámu je přepínač módu. Standard, Enduro a Cross.
Mód standard uděluje stroji nižší turistický výkon. Enduro a Cross mají vysoký výkon s rozdílem nástupu na pohyb rukojeti. Baterie i elektromotor jsou chlazeny průtokem chladicí kapaliny.
Vyzkoušeli jsme jízdu na připravené enduro a crossové trati. Jízda je příjemníáa odezva plynu adekvátní. Dostatek výkonu nás varoval před „plným plynem“ neb trať byla zmoklá a bahnitá. Po 2 x 15 ti minutách jízdy jsem cítil příjemnou únavu v pažích. Dovedu si představit každodenní rozcvičku za svým domem, nebo na chalupě bez pro sousedy „rušivého“ zvuku spalovacího motoru.
SkejT admin
Věk : 42 Příspěvky : 1784 Založen : 08. 10. 15 Bydliště : pod Pradědem Motorka : YZ450
Předmět: Re: KTM Freeride E 11.11.15 7:10
Promo video
Prvni MX Elektric závod na KTM
Jak se jezdi na Ečku v Praze během dopoledne
SkejT admin
Věk : 42 Příspěvky : 1784 Založen : 08. 10. 15 Bydliště : pod Pradědem Motorka : YZ450